28 November, 2010

Ketuanan Melayu: Perlu Dipertahankan Demi Perpaduan. ( Siri 1)

1. Pada pendapat saya yang kerdil dan tidak berfikiran bijak ini. Konsep Ketuanan Melayu perlu teruskan dan dipertahankan demi perpaduan dan masa depan tanah air yang subur ini.

2. Konsep Ketuanan Melayu seringkali dipertikaikan oleh ahli-ahli politik pembangkang dan segelintir ahli UMNO serta beberapa orang sarjana yang pernah saya jumpa.

3. Pada mereka, konsep ini salah, kerana pada pendapat mereka Melayu bukan tuan.

4. Saya bersetuju, bahawa kaum Melayu bukan tuan dan tidak akan menjadi tuan kepada kaum lain di negara ini. Jika berlaku, Melayu menjadi tuan, saya rasa tidak akan wujud 10 orang bukan Melayu menjadi orang terkaya di Malaysia.

5. Pada pendapat saya, konsep Ketuanan Melayu merujuk kepada sejarah Tanah Melayu. Pada asalnya negara ini dikenali sebagai Tanah Melayu. Di Tanah Melayu terdapat beberapa negara Melayu.

6. Negara-negara Melayu diketuai oleh sultan-sultan yang dilantik berdasarkan keturunan. Apabila British hendak melaksanakan Malayan Union pada tahun 1946 sultan-sultan di 9 buah negara Melayu telah bersetuju untuk bersatu menjadi sebuah persekutuan. Kerana pada pendapat mereka, setelah bersatu bangsa Melayu akan menjadi kuat untuk menuntut kemerdekaan dari British. Hal ini telah menyebabkan wujud Persekutuan Tanah Melayu selepas perang dunia ke-2.

6. Manakala bangsa Cina dan India adalah pendatang (istilah yang tepat) yang datang untuk mencari rezeki di Tanah Melayu seperti Bangla dan Indon (istilah warganegara Bangladesh dan Indonesia) yang ada sekarang di seluruh negara.

7. Tetapi istimewanya bangsa Cina dan India, mereka telah diterima untuk menjadi warganegara Tanah Melayu yang sah oleh orang Melayu, terutamanya ahli-ahli UMNO.

8. Ahli-ahli UMNO di bawah pimpinan Tuanku Abdul Rahman (presiden UMNO kedua) pada tahun 1951 hingga 1955 telah bersetuju untuk menerima orang-orang bukan Melayu seperti Cina dan India menjadi wargenegara Tanah Melayu berdasarkan konsep Jus Soli.

9. Hal ini telah menyebabkan bangsa Cina dan India yang asalnya adalah pendatang dari negara asal masing-masing menjadi warganegara yang sah Tanah Melayu.

10. UMNO bersetuju menerima bangsa Cina dan India kerana itu adalah syarat kemerdekaan yang diberi oleh British.

11. Selain itu terdapat ahli-ahli perniagaan Cina yang tidak mahu balik ke negara asal kerana mereka telah memiliki perniagaan perlombongan dan ladang-ladang getah. Orang-orang Cina (kapitalis) telah menjadi jutawan di Tanah Melayu dan kebanyakan jutawan ini juga adalah bisnes partner British.

12. Tanah Melayu berjaya mencapai kemerdekaan pada tahun 1957 setelah berlaku beberapa rundingan air liur (tidak bersenjata). Setelah merdeka, sultan-sultan bagi setiap negara Melayu telah bersetuju untuk membuat pengeliran jawatan YDPA selama lima tahun sekali.

13. Selain sistem pemerintahan beraja, Persekutuan Tanah Melayu juga mengguna pakai sistem demokrasi berparlimen. Gabungan sistem demokrasi berparlimen dengan sistem beraja, maka Persekutuan Tanah Melayu mengguna pakai sistem pemerintahan negara bercorak Demokrasi Berparlimen dan Raja Berlembagaan.

14. Sultan atau Raja bagi 9 buah negara Melayu kekal menjadi pemerintah di setiap negara masing-masing. Tetapi apabila menjadi Persekutuan Tanah Melayu, negara-negara tersebut bertukar menjadi negeri-negeri.


akan bersambung...

No comments: