30 November, 2010

Ketuanan Melayu (siri 2 )

1. Konsep Ketuanan Melayu adalah satu konsep sejarah yang menunjukkan peribumi atau penduduk asal negara ini adalah orang Melayu.

2. Yang menjadi pemerintah juga adalah Melayu.(Sultan)

3. Sultan Melayu memerintah di negara-negara Melayu semenjak beribu tahun dahulu lagi.

4. Selepas negara kita merdeka sistem beraja ini masih dikekalkan tetapi di tambah dengan sistem demokrasi berparlimen.

5. Selepas merdeka, Malaysia mengguna pakai sistem pemerintahan bercorak Demokrasi Berparlimen Raja Berperlembagaan. YDPA menjadi ketua negara berdasarkan perlembagaan persekutuan.

6. Apabila YDPA menjadi ketua negara merujuk Perkara 32 secara tidak langsung bangsa Melayu menjadi ketua negara.

7. Jawatan YDPA ini bergiliran antara 9 orang sultan Melayu. Orang bukan Melayu tidak boleh menjadi YDPA.

8. Ada beberapa negeri di Malaysia, jawatan Menteri Besar pun tidak boleh dipegang oleh orang bukan Melayu. Hal ini kerana termaktub di dalam undang-undang tubuh kerajaan negeri tersebut bahawa jawatan MB hanya boleh dipegang oleh orang Melayu beragama Islam.

9. Oleh itu, saya melihat perkara-perkara ini telah menyebabkan wujud anasir-anasir halus yang mahu sistem yang ada sekarang, berdasarkan perlembagaan persekutuan dan undang-undang tubuh kerajaan negeri mahu dihapuskan.

10. Anasir ini mahukan sistem pemerintahan negara diubah kepada bentuk baru, secara tidak langsung pemerintahan negara di bawah kuasa Melayu (YDPA dan sultan ) akan hilang.

11. Tindak tanduk anasir ini mempersoalkan hak keistimewaan orang Melayu, bahasa Melayu, Majlis Raja-raja dan agama Islam secara tidak langsung menjurus kepada usaha mewujudkan sebuah perlembagaan baru.

akan bersambung
12.

No comments: