25 February, 2011

BANGSA MELAYU ISLAM (bhg. 1)

1. Aku bukan manusia yang terlalu cerdik hingga dapat mencipta sesuatu untuk kepentingan bangsa aku yang bernama Melayu dan beragama Islam.

2. Tetapi aku adalah manusia yang terlalu sayangkan bangsa aku. Pada aku bangsa Melayu adalah bangsa yang terlalu baik dan murah hati. Banyak contoh yang boleh di sebut disini, cukup jika aku katakan bangsa Melayu terlalu baik hati hingga membenarkan penjajah, menjajah negara ini semenjak zaman Srivijaya lagi.

3. Sekarang, bangsa aku tetap baik hati, contohnya di tempat aku ini, banyak orang Vietnam yang tinggal dan berniaga hingga kaya raya, orang-orang Vietnam asalnya adalah orang pelarian, namun bangsa aku dapat menerima mereka menjadi sebahagian daripada rakyat Malaysia kerana berdasarkan agama Islam...Islam itu bersaudara...

4. Bangsaku juga telah menerima bangsa Cina dan India sebagai rakyat yang sah berdasarkan undang-undang tertinggi Malaysia.

5. Apabila menjadi rakyat yang sah, bangsa Cina dan India ini boleh merasai kenikmatan hidup di bumi Melayu ini dengan aman damai.

6. Bangsa Cina menjadi orang-orang yang terkaya di Tanah Melayu. Namun, bangsa aku tetap menerima dengan hati terbuka...mereka tidak iri hati....itulah bangsaku yang bernama Melayu....

No comments: