19 April, 2011

BANGSA CINA RACIST...

Merujuk pilihanraya negeri Sarawak, jelas menunjukkan bangsa Cina tidak sokong BN.

Apabila mereka tidak sokong BN, secara tidak langsung mereka sudah tidak menyokong kerajaan bercorak perkongsian kuasa.

Perkongsian kuasa yang saya maksudkan adalah bertemakan Barisan Nasional. Yang mana dalam BN terdapat 14 kompenon parti yang bekerjasama antara satu sama lain.

Bangsa Cina tidak lupa, tetapi disebabkan sifat racist, mereka tidak lagi panodang faktor perkongsian kuasa menyebabkan mereka boleh menjadi rakyat Tanah Melayu secara sah mengikut perlembagaan pesekutuan.

Bangsa Cina berasa sudah kuat dan boleh berdiri sanpa bantuan bangsa-bangsa lain terutamanya bangsa Melayu.

Oleh itu mereka menolak BN dan memberi kemenangan kepada sebuah parti yang berteraskan racist.

Pada pendapat saya, bangsa Cina ini semenjak lahir sudah racist. Mereka bukan terpengaruh dengan kempen DAP semasa pilihanraya, tetapi DAP itu adalah Cina dan Cina itu adalah DAP.

Bangsa Melayu adalah bangsa yang cukup toleran. Bangsa Melayu tetap melihat racist Cina ini sebagai sementara. Tetapi apa yang diperhatikan, bangsa Cina ini konsisten dengan pegangan prinsip mereka.

Mereka selama ini sengaja berbaik dengan bangsa Melayu dan bangsa lain-lain untuk mendapat keuntungan kepada diri, keluarga dan bangsa mereka.

Setelah mereka perolehi dan lengkap prasarana disekeliling mereka, maka mereka pun meninggalkan bangsa-bangsa tersebut.

Contoh 1. yang jelas seperi di Pulau Pinang, mereka sudah kaya, semua bidang perniagaan mereka kuasai maka mereka menolak konsep perkongsian kuasa. Mereka pula mahu berkuasa SDN BHD negeri tersebut.

Contoh 2. pada PRU ke-12 terdapat sejumlah kerusi DUN dan Parlimen di kawasan majoriti bangsa Cina, BN kalah.

Perkara-perkara ini akan mewujudkan jurang kebencian antara kaum semakin meningkat. Hal ini akan membahayakan keharmonian kaum yang selama ini sudah dipupuk dengan semangat hormat menghormati antara satu sama lain.

Jika bangsa Melayu bertindak seperti bangsa Cina, maka pada PRU ke 13 nanti akan berlaku pertembungan dua bangsa iaitu Melayu VS Cina...maka pada ketika itu apa akan berlaku seterusnya?

No comments: