08 January, 2010

PKR AKAN IKUT JEJAK S46?


Apa sudah jadi, orang kuat dan rapat dengan Anuar Al-JuboQ ramai yang menjauhkan diri dari beliau. Terbaru setiausaha agung PKR, Datuk Salehuddin meletak jawatan.

Adakah selepas ini presiden PKR Datuk Seri Dr. Wan Azizah binti Wan Ismail pula akan meletak jawatan? Perkara seperti ini tidak mustahil akan berlaku. Kerana PKR bukanlah parti yang ikhlas dalam perjuangan untuk agama, bangsa dan negara. PKR ditubuhkan hanya untuk Anuar sahaja.

Pejuang-pejuang yang ikhlas berjuang untuk agama, bangsa dan negara akan rasa tertipu dengan mainan politik Anuar ini. Tetapi sayangnya mereka lambat sedar dan lambat bertemu jalan pulang.

Saya tidak terkejut jika PKR dibubarkan pada suatu hari kelak. Hal ini kerana kebanyakan parti politik yang ditubuhkan atas sebab kecewa dengan UMNO tidak kekal lama.

Setakat hari ini, hanya PAS sahaja yang masih kekal di luar UMNO. PAS ditubuhkan oleh pemimpin-pemimpin UMNO yang kecewa. British pula memudahkan penubuhan PAS hanya untuk mengimbangkan kekuatan UMNO dan secara tidak langsung bertujuan untuk memacah belahkan kekuatan bangsa Melayu Islam.

Parti Melayu Semangat 46 atau ringkasannya S46 merupakan sebuah parti politik serpihan UMNO. S46 ditubuhkan pada tahun 1988 selepas kekalahan Ku Li menentang Tun Dr.Mahathir untuk jawatan presiden parti UMNO.

Tetapi akhirnya parti ini juga dibubarkan. Parti ini dibubarkan pada tahun 1996, Ku Li kembali kepada UMNO dan beberapa pemimpin S46 pun kembali kepada UMNO termasuk Dato' Seri Utama Rais Yatim yang pernah menyatakan jambatan sudah dibakar. Mereka ini kembali atas prinsip perjuangan untuk agama, bangsa dan negara.

Di Parit Buntar masih ada pemimpin S46 yang tidak kembali kepada UMNO dan beliau juga tidak menjadi ahli mana-mana parti politik. Beliau menjadi pemerhati politik yang hebat, iaitu Cikgu Rosli. Beliau sering kali mengeluarkan hujah-hujah dan idea-idea untuk kebaikan parti UMNO dengan cukup berkesan walau pun beliau bukan ahli UMNO.

Oleh itu kemungkinan PKR akan mengikut jejak Parti Melayu Semangat 46 untuk menyertai UMNO demi menyatukan semula bangsa Melayu Islam di bawah satu parti, insyaallah.

No comments: